Alla inlägg den 12 december 2007

Av Grynisen - 12 december 2007 21:20

Det tycker jag är fint.... pepparkakor med kristyr på :-)


Jag minns när jag var liten så fick jag alltid ett stort pepparkakshjärta på Luciamorgonen som hade rosa och vit kristyr.... Lika varje år... iaf fram till jag började skolan *ler*


Så nu ikväll har jag roat mig med att dekorera på egen hand. Jag har inte ens bakat pepparkakorna själv, men jag har handlat dom själv *HAHA* Det blev enkla små mönster i vitt och grönt. Jag tror att barnen uppskattar det imorgon iaf!


Tomtedräkterna är framme. Fliz har ju beslutat sig för att vara tomte-nissa. Jag hoppas att hon känner likadant imorgon på dagis oxå så hon inte ångrar sig och gråter. Gäller att hålla en tumme i detta läget känner jag.


Lucia-firandet imorgon börjar på eftermiddagen, kl 16.00 på Fliz dagis. Sedan vidare till Whilles skola där det börjar kl 18.30 Kameran kommer att vara med så vi får lite årliga lussebilder :-)

Av Grynisen - 12 december 2007 19:44

Mjuk pepparkaka!!!


150 g smör

3 ägg

3 ½ dl socker

2½ dl gräddfil

4 dl mjöl

1 msk bakpulver

2 msk pepparkakskrydda  t ex  Santa Maria (den hade jag)


Smält matfettet och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt gräddfil och smör i äggblandningen. Rör ner mjöl, bakpulver och pepparkakskryddor. Häll smeten i en 2 liters form som är smord med smör och brödad med ströbröd. Grädda i ugnen på nedersta falsen i 175-200 grader i ca 50-60 minuter. Känn med en sticka när kaka är klar. Vänd kakan upp och ner på ett bakplåtspapper och låt svalna


SUPERENKELT!!!

Av Grynisen - 12 december 2007 17:49

Nu står det två mjuka pepparkakor i ugnen, det luktar så otroligt gott *njuta*


Imorgon är det ju Lucia och vi ska ha med oss egen fika både till dagis och skola. Lussekatter hinner jag inte fixa så mjuk pepparkaka är det enda alternativet som passar idag :-)





Av Grynisen - 12 december 2007 11:50

Ingen aning varför... men jag känner mig lite off! Men det ska väl gå över...


Snart ska jag på lunch. Idag har jag inte med mig någon mat men det finns tre alternativ av lunch som låter gott:


  • Fisk Cordon Bleu
  • Qourn och grönsaksfylld tortilla
  • Köttbullar, potatis och sås

Vad jag väljer idag får vi se när jag kommer till lunchrestaurangen.... :-)

Sen kl 13 så är det möte i vanlig ordning, ungefär fram till kl 15. Därefter vet man aldrig vad som händer *ler*


Av Grynisen - 12 december 2007 05:34

Jag fryser bara jag tänker på att gå ut *huttrar* Me hellre kallt än regn så det är ingen klagan, bara morgonfryskänsla *ler*


Om några minuter väcker jag mina små älsklingar. En ny dag, och 12 dagar kvar till Julafton :-) Den är viktig.... Whille påminner ständigt om hur dagarna närmar sig den STORA dagen *ler*


Bara 12 dagar.... oj oj.... hur ska jag hinna allt. Jag som knappt har börjat än *hmmm* Den vanliga stressen kommer ju att infinna sig snabbare än man anar e jag rädd... men det är ju likadant varje år!!!


På nått sätt så tillhör ju den oxå :-) Så jag ska njuta ändå *HAHA*

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Ovido - Quiz & Flashcards