Alla inlägg under februari 2012

Av Grynisen - 7 februari 2012 09:24

En kall krispig morgon som vanligt känner jag. Det var -14 grader imorse när vi gick upp, och nu är det väl -12 grader tror jag. Solen skiner lite grann och det syns lite blått på himlen...


Idag har Edwin fått gå till dagis. Han hostar lite och näsan rinner lite, men i övrigt en mycket pigg kille :-) Han var glad och positiv när vi gick in på dagis, det märktes att han var nöjd *glad*


 

En nöjd goding på väg till dagis!


Jag mår sådär. Snuvig och jobbig hosta, dock ingen huvudvärk idag, det känns grymt bra. Fliz håller antagligen oxå på att bli sjuk :-( Hon hade jätteont i halsen och var ledsen imorse. Men hon skulle absolut gå till skolan ändå, de ska åka pulka med klassen och de vill hon ju inte missa. Fliz fick en Panodil som förhoppningsvis hjälper lite grann iaf. Så imorgon är hon säkert hemma... stackarn!!


Nu ska jag dricka en varm kopp te och äta lite pepparkakor med ädelost på :-) Lite julkänslor på en tisdagmorgon i februari ;-)

Av Grynisen - 6 februari 2012 21:44

Fick sånn jäkla huvudvärk förut. En sånn där som dunkar och pulserar. Det känns som om skallen är förliten... Tog vanlig Panodil först, men sen drog huvudvärken igång på riktigt *GAAAAH* Mådde så illa och kände nästan paniken komma krypande. Får ju alltid sånna flashbacks när jag mår så... Tänker då på när jag blev så jäkla sjuk när jag var 21 år, tre blodproppar och en hjärnblödning :-( Det gör jävligt ont kan jag tala om... och den rädslan kommer jag nog alltid leva med, rädslan för att det skulle kunna hända igen.


 


Jag tog iaf en tablett till förut, en tablett jag fått av min tandläkare för tandvärk. Sen satt jag i soffan, blundade och försökte hitta ett läge som kändes bra för att få pulsen i huvudet att minska. Det tog en bra stund innan det lugnade sig. Illamåendet finns fortfarande kvar lite grann, men huvudet är nu ganska lugnt!


Det är säkert min förkylning som gav mig huvudvärk, är ju rejält snuvig så det påverkar säkert...


Nu ska jag bara koppla av en stund i soffan, sen blir det sängen och sova...

Av Grynisen - 6 februari 2012 17:59

En ganska trist och grå dag. Edwin har haft mycket energi vilket inte jag har *ler* Men det är bara att bita ihop. En busig två åring är inte att förakta ;-)


Innan de stora barnen kom hem idag så var det ändå ganska lugnt. Edwin lekte mycket med bilar, vi läste boken om Grävskopan, vilat i soffan... När Whille o Fliz kom hem blev det full fart på den lille mannen. All energi skulle ut, skrik och gap  *suckar* Samtidigt skulle läxor göras vilket inte var det lättaste.


Då tog snällaste Fliz med sig lillebror ut och lekte i snön en stund. Så lugnt och skönt det blev. Jag kunde hjälpa Whille med läxan så det gick betydligt fortare!


 

Rosiga kinder och mössan på svaj :-)


De var ute drygt en halvtimme, det räckte. Det var ganska kallt ute, eller kanske inte, men -7 grader var det iaf. Edwins små händer var kalla när han kom in. Han hade bara haft fingervantar på sig... det ger inte nån värme direkt.

Av Grynisen - 6 februari 2012 09:28

Helgerna går fort och det är måndag igen...


De stora barnen har gått till skolan. Whille var grymt sur för att han fick ha termobyxor på sig. Det är ju BARA -10 grader ute och han fryser inte med jeans. Yeah right!!! I skolan vet jag att han inte använder de eftersom vi fått mail från läraren att de åker rumplapp i backen och blir kalla och blöta. Men men... Han är 11 år och jag tycker han borde förstå konsekvenserna av att inte ha på sig termos.


Nog tjatat om det... Edwin är hemma även idag, men som det känns så blir det dagis imorgon :-) Han är pigg men fortfarande hostig och snuvig. Micke pratade med dagis och de tyckte det är ok att han kommer imorgon, så länge han är pigg och orkar vara med i aktiviteterna.


Själv har jag ont i halsen, ögonen var kladdiga imorse *suck* och näsan rinner hela tiden... Detta är så drygt :-( Men det borde väl vända snart!


Dagen i övrigt vet jag inte så mycket om. Jag har en del saker att fixa här hemma annars lugnt. Hoppas få vila lite när Edwin sover middag, om han nu inte väljer att hoppa det idag...

Av Grynisen - 5 februari 2012 12:15

Idag ska vi ha våfflor till lunch när Whille kommit hem. Jag blev lite sugen på nått gott och mysigt :-) Där efter ska vi väl ta oss ut en stund!!!

 

Våfflor

Våfflor 

Ett recept på frasiga och goda klassiska våfflor, frasvåfflor som är enkla att göra. Frasvåfflor innehåller inte ägg.

Ingredienser:

  • 100 g smör eller 50 g smör och 0.5 dl ovispad vispgrädde
  • 3 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0.25 tsk salt
  • 4 dl mjölk
Gör så här:

Smält smöret och låt svalna under tiden du vispar ihop våffelsmeten och ev. förbereder tillbehören.

Förbered tillbehören. Ta upp bär som ska tinas och vispa grädden.

 

Våffelsmet

Använd gärna en vanlig handvisp när du gör våffelsmeten.

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en skål.

Vispa ner hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Vispa därefter ner resten av mjölken, det smälta smöret och ev. grädden till en jämn smet.

Hetta upp ett våffeljärn. Innan man gräddar första våfflan så penslar man laggen med smör.


För varje våffla: Vispa runt i smeten. Häll på 0.75-1 dl smet så att smeten täcker nästan hela laggen. Grädda våfflorna guldbruna. Det brukar ta 1-2 minuter.

Vad gäller mängd smet och tid får man prova sig fram för att hitta det som gäller just sitt våffeljärn. OBS! Det är viktigt att vispa i smeten mellan varje våffla eftersom mjölet snabbt sjunker till botten.

Lägg våfflorna var för sig på ett galler när de är färdiga. Lägg dem absolut inte i en hög på en tallrik för då blir de mjuka och sladdriga direkt!

Servera våfflorna nygräddade, gärna med grädde och färska bär eller sylt. Ät och njut!

Av Grynisen - 5 februari 2012 08:04

Ja vädret fortsätter i samma anda som tidigare dagar. Det är -15 grader ute och krispigt. Som det ser ut nu så ska solen visa sig idag, så en promenad lite senare ska bli skönt.


Micke har åkt till jobbet och kommer inte hem förän ikväll, lite trist på en söndag men folk vill ju ha massage och akupunktur så då måste han jobba :-)


Fliz sover, Whille sover över hos kusinen och Edwin sitter och leker vid soffan (som vanligt). Katter och marsvin har fått mat så det är lugnt och skönt på alla håll :-)


 

 Edwin sitter bakom soffan vid slutet och parkerar bilar ;-)


Själv njuter jag av en kopp te med honung i. Min hals gör fortfarande lika ont och det stör mig verkligen. Nu har jag haft ont i halsen i flera dagar, och det blir inte bättre. Varje gång jag sväljer så gör det riktigt ont. Men det är väl bara att vänta ut skiten... Ögonen är kladdiga på både mig och Edwin, härligt att dela bacillerna med varann :-)


Det blir väl att ha hemma Edwin imorgon oxå från dagis... trist :-(



Av Grynisen - 4 februari 2012 21:53

Måste säga att jag är grym på att peka ut de bidrag som går vidare i Melodifestivalen :-D


Läs mitt förra inlägg så hänger ni med ni som inte läst ännu!!!


Nu blev det ju till det bättre när Dead By April tog Finalplats direkt, och "Bananen" tog Andra Chansen.... Men jag tippade ändå på de fyra rätta bidragen *klappar mig på axeln*


Ska bli spännande att se nästa helg, då är ju jag och barnen i Scandinavium och kikar på Melodifestivalen del 2


  

Bild lånad av Melodifestivalen



Av Grynisen - 4 februari 2012 19:43


  


Ja ikväll är det dax, deltävling ett i Melodifestivalen som kör igång i Växjö. Det är alltid lika roligt och spännande med Melodifestivalen :-D


Ikväll är det följande artister som tävlar:


Deltävling 1 i Växjö den 4 februari
1. Sean Banan – "Sean Den Förste Banan"
2. Abalone Dots – "På väg"
3. The Moniker – "I Want To Be Chris Isaak ..."
4. Afro-Dite – "The Boy Can Dance"
5. Dead by April – "Mystery"
6. Marie Serneholt – "Salt And Pepper"
7. Thorsten Flinck & Rev... – "Jag reser mig igen"
8. Loreen – "Euphoria"


Jag tjuvlyssnade lite på Expressens sida tidigare idag. Men jag tyckte inte jag fick så stor uppfattning om låtarna. Så jag gör en chansning här på vilka som går direkt till Globen, och vilka som går till Andra Chansen :-)


Globen:

Loreen och  Sean Banan


Andra Chansen:

Thorsten Flink och Dead by April


Som sagt, jag har ingen aning men jag tänker så här. Loreen gjorde en grymt bra låt förra året, trots det gick hon inte vidare. Så hon är revanchsugen och vill säkert inte leverera en sämre låt. Sean Banan går vidare för att han är den han är, är ganska säker på att det INTE är en vinnarlåt. Men den kommer säkert sitta i huvudet sen *ler*


Andra Chansen blir Thorsten Flink just för att han är en "dramaqueen" . Ingen är säker med honom, folk vill se honom skapa rubriker. Så länge han inte vinner hela skiten så slipper vi visa upp honom utanför Sverige *haha* Dead by April är ju ett grymt bra band, ungdomar gillar de och jag tror de gör sig ännu mer kända nu i Schlagern. Det är däremot inget bidrag som passar här men jag tror ändå på de på nått sätt :-)


Jag tror inte på The Moniker tyvärr :-( Det lilla jag hörde av hans låt lät inget bra... synd med tanke på Oh my god som jag älskar!!!


Spännande är det :-) Nu ska godiset fram och vi ska moffa och gotta oss till SCHLAGER *woohooo*

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards