Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Tandvärk from HELL!!!! *långt*

Av Grynisen - 26 juli 2011 20:15

Redan natten till torsdagen så fick jag ont i min trasiga tand. Ja den har ju varit trasig allt för länge, men den tandvärk som har varit har gått bort med en Ipren + Panodil.


Så jag smög upp på natten och tog två tabletter, värken försvann så jag kunde sova vidare... Sen hade jag lite ont från och till, men inte ondare än att det var hanterbart!


Men i söndags när vi skulle åka hem från Halmstad så molade det ganska rejält... Jag sa även till Micke att jag måste nog beställa en tid till tandläkaren på måndagen. Vågar ju inte chansa på att ha halvont o sen åka till Turkiet och få galet ont *hihi*


När vi kom hem ökade smärtan mer och mer, inga tabletter hjälpte *suckar* Dessutom fanns det ingen starkare tablett, endast vanliga "snälla" receptfria tabletter :-(


Vid klockan 18 åkte jag till Apoteket, MÅSTE ha nått.... Köpte med mig Diklofenak 25 mg. Hur bra hjälpte den???? INGENTING!!!!


 

PANIK!!!!


Stundtals hade jag så ont så jag visste inte var jag skulle ta vägen :-( Det bultade, sprängde, värkte... Fruktansvärd smärta!!!


Jag lyckades sova ca 2 timmar den natten, var helt vaken från ca  kl 4. Där satt jag och spelade på mobilen, andades panikaktigt, grät och räknade minuter.


Tiden har nog aldrig gått så långsamt....


Väl klockan 7.10 åkte jag till en Tandakut. Det är ju så på sommaren att då stänger man ner de flesta resurser inom sjukvård osv... För ingen blir väl sjuk eller får smärtor då *ironi*


Halv åtta var jag där, första personen *ler lite* Förklarade mitt onda och bad om en tid NU!!!! Men nä du, första tiden var klockan 10. Det var den första akuttiden man kunde boka?? Hur kan det vara en akut när man får en tid ca 2 timmar senare :-(


Fick iaf en Ipren 600 mg av tandläkaren som senare skulle behandla mig. Så med den tabletten + tidigare Ipren 400 mg och Alvedon 500 mg (cocktail) så lugnade sig smärtan lite *ANDAS*


Jag åkte hem igen, åt lite frukost och drack en kopp te. Sen tillbaka till tandläkaren klockan 10. Jag har väl aldrig längtat så mycket till tandläkaren som då...


 


Jag satte mig i tandläkarstolen och fick sen berätta vilken tand som gjorde ont. Tandläkaren tittade i munnen och såg redan med ögat att det såg ont ut. Hon tog röngenbild på tanden och det visade sig att det var inflamation i ena rotens pulpa + runt om tanden.


Hon bedövade med lite salva på tandköttet, och jag kände sånn lycka. Äntligen ska jag slippa ha ont. Så satte hon bedövningen och PANG, vilken SMÄRTA!!!!! Bedövningen träffade inflamationen och det var som en käftsmäll :-( Tårarna sprutade på mig och jag lyfte från stolen av smärtan. Shit alltså.... vilken värk jag fick. Halva huvudet värkte, tanden, tungan och kinden:-(


Tandläkaren märkte direkt hur ont jag fick och sprutade in resten av bedövningen lite lugnare... Efter en stund satte hon en bedövning till, för ont hade jag så fort hon rörde tanden.


Sen körde hon igång :-( USCH USCH USCH!!!


Tanden gick ju inte att bedöva riktigt pga inflamationen. Så jag kände när hon grävde och grejade. Stundtals gjorde det galet ont och jag önskade bara att få komma bort!


Efter ca 50 minuter var det ÄNTLIGEN klart!!!  Recept på antibiotika och värktabletter fick jag oxå. Även en förmaning om att jag MÅSTE boka en tid för rotfyllning av tanden *KATCHIIING, pengar flyger bort*


Min erfarenhet säger nu att tandvärk är absolut den värsta smärtan som finns. Jag har fött tre barn, jag har haft hjärnblöding... INGET av detta gör så ont... Sjukt alltså!!!


Var rädd om era tänder, gå till tandläkaren i tid och använd tandtråd *hihi*


Tack för att ni orkade läsa hit ner...

EGO · Sjuk
 
 
Jessica

Jessica

26 juli 2011 20:52

Alltså gumman, jag gråter när jag läser ditt inlägg och känner hur jag andas i kapp med dig av smärtan *ryser och lider så vansinnigt med dig*

Jag FÖRSTÅR precis smärtan, och det är som du säger, det finns nog ingen värre smärta en tandvärk, det är märkligt hur en liten jäkla "stenbit" i munnen kan orsaka så mkt smärta ;) Den går ju liksom inte "koppla bort" eller genomlida som man kan göra med den del annan smärta.

Jag genomgick ju samma sak som du i julas, och det vill jag ALDRIG mer uppleva.Blev ju tvungen att rensa 4 ggr innan det släppte och de kunde rotfylla (sen att tandjävlen gått sönder i sommar o jag slängt 7000 kr åt helvete det är en annan historia ;-), och jag tror jag åt ipren samt citodon i 3 veckor innan jag kunde ge upp dem.Jag som knappt tar en alvedon annars *ler stort*

Hoppas du känner att smärtan börja avta nu, och lova mig att gå tillbaka direkt om du känner att det fortsätter att mola, det ska ju annars försvinna på några dagar.

Världens största bamse-KRAM till tappra fina du <3<3<3<3<3

http://jezza.se

Grynisen

26 juli 2011 21:42

Åh gums, minns så väl dina blogginlägg om tårar och den jävla tanden *morrar*

Tänkte på dig natten när jag satt vaken, förstod din smärta och önskade sååå att jag hade dina knarkpiller *fnissar*

Har man ingen slags garanti när man har lagat tänder för massa tusen? Är det verkligen ok att tanden bara pajar efter ett halvår???

Min tandläkare ringde idag och frågade hur det kändes, det var gulligt tycker jag. Har aldrig varit med om nått sånt innan :-)

Precis som du säger.... finns ingen värre smärta *ryser i hela kroppen*

Puss puss och tack finaste

 
Elisabeth

Elisabeth

26 juli 2011 21:25

Oh fy fan *ursäkta* Det låter som en rejäl pärs, stackare som fick utstå allt det där :(
Hoppas det känns bättre nu i väntan på rotfyllningen.

Kramar :)

http://knytet.bloggplatsen.se

Grynisen

26 juli 2011 21:38

Ja fy fan... Håller med :-)

Jo det känns bättre, fortfarande ömt och jag vågar inte tugga på den sidan. Men den hysteriska smärtan är borta!!!

Kram kram

 
Ingen bild

Molly

26 juli 2011 23:14

Wääääää, hu då hemskt det låter! Har själv aldrig haft sådan tandvärk men kan tänka mig maktlösheten och smärtan, usch usch!! Skönt ändå att det är fixat och ja, pengar kostar det ju men vad gör det om hundra år. Och bara känslan att inte ha ont nu är ju värt en del ;) Men vännen, har du haft hjärnblödning??? Kramar i massor <3

Grynisen

28 juli 2011 20:55

Känslan är fantastisk :-) Idag är första dagen som jag inte tagit värktablett, löööve!

Japp, hade tre blodproppar i hjärnan och en propp blev en hjärnblödning. Det var när jag var 21 år. En erfarenhet rikare kan man säga...

 
SteffMan

SteffMan

28 juli 2011 20:06

Läser din text och minns vår chatt kvällen innan. Det var exakt precis samma sak som jag hade vid ett tillfälle. Det är väl så att du inte kan gå till tandläkaren innan penicillinkuren är slut?
Angående smärta så tror jag allt att det är den sista smärtan man minns som värst. Man har en förmåga att glömma smärtor tyvärr. Eller det kanske är lika bra det förresten. Men jag håller med dig. Smärtan av en sådan inflammation är outhärdig. Tycker du var duktig hos tandläkaren! Lycka till med tanden när den skall lagas permanent. Och minns vad jag sa nu, tugga försiktigt med den nu när den är provisoriskt lagad. Kram

http://www.steffman.se

Grynisen

28 juli 2011 20:56

Visst minns man oftast sin senaste smärta, men jag har pratat med flera och de säger samma sak. Finns ingen värre smärta...

Är jätteförsiktig och lagningen blir efter Turkiet. Precis som du säger så måste ju inflamationen vara borta först :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grynisen - 9 januari 2014 09:44

Ibland blir det tyst här på bloggen. Det har inte funnits tid eller ork att blogga tyvärr.... Jag har jobbat mig igenom hela jul och nyår då många andra varit lediga och jag valt att jobba så mycket jag kan. Det innebar att jag jobbade 19-31 december...

Av Grynisen - 21 december 2013 08:29


Nu på morgonen har jag gjort risgrynsgröt ;-) Idag är det min förberedelsedag inför julafton. Söndag o måndag jobbar jag... Så nu är gröten precis klar!!! Jag gjorde 10 portioner. Behövs det mer så gör jag mer på kvällen den 23, dan före doppar...

Av Grynisen - 17 december 2013 22:15


Mycket som ska fixas denna veckan.... självklart har jag åkt på en jäkla förkylning :-( Näsan har varit igång sen i fredags och idag har jag fått ont i halsen, rivig hosta och öm i kroppen....   *SUCKA*   Känns som om feber är på G..... men d...

Av Grynisen - 15 december 2013 07:30

Söndag och Edwin vaknade runt klockan 6. Vi låg kvar en stund men det var bättre att gå upp. Edwin hade ingen ro att mysa i sängen... Nu sitter vi i soffan, har tänt lite ljus och satt på Musikhjälpen på Svt. Där är det morgongympa just nu :-) Fri...

Av Grynisen - 13 december 2013 10:59


Idag gick vi upp tidigt, redan klockan 6. Det är tidigt i vår familj numera då vi sällan går upp innan klockan 7 (om inte Edwin anser att det är morgon tidigare såklart) Vi skulle på Luciamorgon på Edwins dagis *mys*   Det var ett jättefint litet...

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Ovido - Quiz & Flashcards