Direktlänk till inlägg 16 december 2011

Aj aj min onda tand :-(

Av Grynisen - 16 december 2011 20:29

I början på veckan så kände jag att min tillfälligt lagade tand började göra ont igen :-(  Jag var ju hos tandläkaren i slutet på juli då jag fick tandvärk from hell *galen smärta* Då gjordes det en tillfällig rensning i min ena rot, bakteriedödande medel och sköljning, sen i med nån gegga som skulle skydda tills jag gjorde en rotfyllning.

 

Dum som jag är så har jag ju släppt tanden efter det. Tanden har inte känts av, och känner man inte av nån smärta så glöms det lätt bort... av mig iaf...

 

Men som sagt, smärta i början på veckan. I tisdags åkte jag förbi tandläkaren som finns i närheten av orten där jag bor. Pratade med en nonchalant sköterska som inte kunde erbjuda någon tid förän i januari!!!!!! Nä nä, akuttider måste man boka samma dag om det ska vara akut.... Tyvärr funkar inte det för mig med tanke på fullt ös på jobbet + hämtning av Edwin från dagis. Så då bad jag sköterskan om ett recept med värktabletter så jag kunde slippa smärtan och dunkandet. Då fick jag svaret "Då måste du boka en tid"

 

Att jag inte flög i taket. Snacka om att INTE vilja hjälpa patienter... Hur fan ska jag få en tid och värktablett nu då???? Kärringjävel... ja jag blev skitgrinig

 

Jag sa till sköterskan att i fortsättningen kommer jag gå till privat tandläkare, för det hjälper ju sina kunder/patienter iaf!!!!

 

Ringde min systers tandläkare och fick bokat till idag kl 14 (tre dagar senare bara). Inga problem alls :-D Det kallar jag service och medmänslighet....

 

Så idag var det dax... oroskänsla till tusen :-(


Fick träffa världens lugnaste och tryggaste tandläkare. Hon var försiktig, noggrann, förklarade hela tiden och förstod min smärta.


Det visade sig att inflamationen satt sig i käkbenet *grinar nästan av tanken* Det är tydligen svårbehandlat eftersom kroppen i många fall motarbetar sig själv när bakterierna satt sig i skelett :-(


Hon rensade den gamla lagningen, gjorde samma procedurer som gjordes sist. Fan vad ont det gjorde emellanåt :-( o då var jag ändå bedövad.


Tandläkaren rådde mig till att fundera hur jag vill göra med tanden. Rotfyllning rekommenderade hon men med tanke på inflamation i käkbenet så är det inte säkert att rotfyllningen blir bra. Det kan bli att bakterierna i käken gör att rotfyllningen måste göras om osv. Det kan även bli operation då de måste ta bort den bit av benet som blivit angripet...


 


Usch vad jobbigt det känns. Rotfyllnigen kostar runt 3.000 kr, och visst, det kan jag lägga men då har jag inte lust att göra om det och betala ytterligare 1000-lappar sen igen....


Nån som kan ge mig råd??


Eller ska jag skita i tanden och dra ut den? Den sitter ju långt in.... o då slipper jag dyr kostnad + ev framtida problem.


Jaja, nu ska jag knapra antibiotica i tio dagar +  ett gäng värktabletter. Så får vi se hur det blir med allt...

EGO · Sjuk
 
 
Maria Eliasson

Maria Eliasson

17 december 2011 10:39

Hej vännen, dra ut tanden!!! Det skulle jag lätt göra eftersom den sitter långt in. Annat hade det varit med en framtand (hahaha). Onödiga pengar att slänga ut på nått "som inte syns" om du missförstår mig rätt :) Bamsekram till dig, nu ska jag läsa ikapp lite bloggning <3

http://eliassonfamily.blogg.se

Grynisen

17 december 2011 18:42

Hihi, ja det lutar åt det hållet :-)

 
Jessica

Jessica

17 december 2011 13:21

Åh älskade vännen vad jag lider med dig!
Jag vet PRECIS vilken galen smärta det är :((
Jag gick ju igenom samma sak för ca 5 år sen med en inflammation i käkbenet som resultat.
Den smärtan, den går inte ens att beskriva.
Jag rotfyllde dessvärre min tand tillslut men det slutade med att jag efter 2 månader fick dra ut den.
Det gick bara inte, smärtan i tandbenet var så hemsk!
Så efter att ha lagt 10000 kr på tanden så åkte den ut.
Kan säga att jag ångrade bittert att jag inte drog den på en gång,
jag har fortf ingen tand där, mitt tandben är fortf ganska känsligt o jag får värk där till o från.Inte som innan men det känns då o då.
Så min rekomendation är nog att dra ut tanden, vad jag förstod så är det sällan det lyckas med rotfyllning när det satt sig så :(

Sitter det dessutom långt in så syns det ju inte även om man gärna vill ha alla sina tänder...

Stora varma kramar till dig gumman!

http://jezza.se

Grynisen

17 december 2011 18:46

Fyyyy vilka pengar :-( Förstår att jag ångrar dig massor....

Känns ännu mer säkert att dra tanden när jag läser dina rader. Har absolut ingen lust att slänga massa pengar på nått som jag ändå får dra sen (kanske)

Har ju haft magkänslan länge att den tanden bara kommer ge mig problem med tanke på min upplevelse i somras.... känns liksom som den har gett sig fan på att bråka tills den åker ut *sucka*

Tack för dina ord...

Puss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grynisen - 9 januari 2014 09:44

Ibland blir det tyst här på bloggen. Det har inte funnits tid eller ork att blogga tyvärr.... Jag har jobbat mig igenom hela jul och nyår då många andra varit lediga och jag valt att jobba så mycket jag kan. Det innebar att jag jobbade 19-31 december...

Av Grynisen - 21 december 2013 08:29


Nu på morgonen har jag gjort risgrynsgröt ;-) Idag är det min förberedelsedag inför julafton. Söndag o måndag jobbar jag... Så nu är gröten precis klar!!! Jag gjorde 10 portioner. Behövs det mer så gör jag mer på kvällen den 23, dan före doppar...

Av Grynisen - 17 december 2013 22:15


Mycket som ska fixas denna veckan.... självklart har jag åkt på en jäkla förkylning :-( Näsan har varit igång sen i fredags och idag har jag fått ont i halsen, rivig hosta och öm i kroppen....   *SUCKA*   Känns som om feber är på G..... men d...

Av Grynisen - 15 december 2013 07:30

Söndag och Edwin vaknade runt klockan 6. Vi låg kvar en stund men det var bättre att gå upp. Edwin hade ingen ro att mysa i sängen... Nu sitter vi i soffan, har tänt lite ljus och satt på Musikhjälpen på Svt. Där är det morgongympa just nu :-) Fri...

Av Grynisen - 13 december 2013 10:59


Idag gick vi upp tidigt, redan klockan 6. Det är tidigt i vår familj numera då vi sällan går upp innan klockan 7 (om inte Edwin anser att det är morgon tidigare såklart) Vi skulle på Luciamorgon på Edwins dagis *mys*   Det var ett jättefint litet...

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Ovido - Quiz & Flashcards