Alla inlägg den 29 oktober 2010

Av Grynisen - 29 oktober 2010 20:15

Nu äntligen, flera dagar senare än jag tänkt mig, är glögg-processen igångsatt. Jästen som jag efterlyste häromdagen återfanns under köksbordet väl gömd vid ett bordsben. Så den fick slängas och en ny köptes idag :-)

 

Glöggtillverkningen i bilder :-)

 

  

Socker, kardemummakärnor och nejlikor + en 12-liters hink

 

  

Fem skalade potatisar som ska skivas

 

  

Potatisen är skivad och ligger nu i hinken tillsammans med de tidigare ingredienser

 

  

En bit ingefära skalas och skivas

 

  

Ett stort paket russan ska oxå blandas i

 

  

Så här smaskigt ser det ut nu :-)

 

  

Nu är det dax att korka upp svagdrickan...

 

  

... där en del av svagdrickan blandas ihop med jästen som jag smulat ner i ett glas

 

  

Tadaaa :-)

Det där ser INTE gott ut, men nu är allt blandat och klart. Nu är det plastat, med bara några små hål i plasten. Om ca 4 veckor är det provsmakning *längtar*

 

Här är receptet:

 

 
5 liter svagdricka
2,5 kg socker
50 g jäst
1/2 kg russin
1 påse hel kardemumma
2 påsar hel kryddnejlika
1 bit ingefära
5 råa skivade potatisar

Rör ihop och låt stå i 3-5 veckor beroende på hur stark man vill ha den. I en plasthink med gladpack över, stuckna hål i plasten. Stå i rumstemperatur.

MUMMA!!!!!!!!!!!!!!



Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards