Alla inlägg den 17 januari 2013

Av Grynisen - 17 januari 2013 20:03

Idag provade jag att göra nått nytt till middag. Det blev cevapcici på svenska *hihi* Ja, jag skippade lammfärsen och och körde med blandfärs istället. Denna maten blev så jäkla god, och det tyckte barnen oxå :-)


Så jag måste rekommendera er att prova det. Dessutom är det nyttigt och tillbehören kan du ju bestämma själv. Vi hade klyftpotatis (inte jag), blandade grönsaker, mozzarella och vitlökssås.


Gör detta i helgen, mumsigt :-)


 


Cevapcici (Çevapçiçi)


Cevapcici är en traditionell köttfärsrätt från länderna på Balkan. Detta försvenskade recept ska helst lagas på lammfärs. Forma järpar av färsen, grilla över kolglöd och servera den goda cevapcicin med klyftpotatis, rå lök och en smakrik tomatsås. (jag stekte i stekpannan, funkade kanon det med)


Ingredienser

 500 g grovmalen blandfärs, gärna innehållande lamm

  • 1 äggula
  • 1 finriven gul lök
  • drygt 1 tsk sambal oelek
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • grillolja

Till servering

  • rå lök
  • blandsallad
  • klyftpotatis
  • tomatsås
  • bearnaisesås

Så här gör du

  1. Blanda samtliga ingredienser utom grilloljan till en smidig färs.
  2. Forma avlånga köttbullar, liknande s k järpar. Pensla med grillolja. Grilla över kolglöd.
  3. Till servering: Servera med finhackad rå lök, en blandsallad och gärna klyftpotatis. En tomatsås med grovhackade tomater och en smörsås, t ex béarnaise, är också goda tillbehör.

(recept lånat från ica.se)

Av Grynisen - 17 januari 2013 15:15

Jag funderar på om det är vattkoppor eller ej. Jag har inte ringt Vårdcentralen idag, men får väl göra det imorgon om det inte blivit mindre.


Prickarna han har är upphöjda som små finnar, en del större än andra. Idag visar det sig att Whilles bästa kompis oxå har prickar. Därav att jag börjar fundera på om det verkligen ÄR vattkoppor. Chansen att bästa kompisen får det samtidigt är ju minimal....


Inkubationstiden för vattkoppor är 14-16 dagar enligt Smittskyddsinstitutet, så det innebär att ev smitta har skett runt nyår.


Här är två bilder som jag tog på Whille för en stund sen


 

Den ser platt ut på bilden men är upphöjd och väldigt öm


  

Här syns kanske upphöjningen lite mer och även att det är något i upphöjningen


Någon som är duktig att tyda Vattkoppor med att bara se bilder? Ge mig gärna tips, kanske det är något annat... Alla fläckar sitter på bålen, någon enstaka på armen. Inget i ansiktet vad jag sett än.


Av Grynisen - 17 januari 2013 14:27

Jag, Whille och Edwin gick ut en stund förut. Lite frisk luft blir man inte sjuk av och Whille är såpass pigg så han behöver "rastas" lite *hehe* Edwin är hemma pga all magsjuka på dagis, halva avdelningen är sjuk idag så jag kände att eftersom Whille är hemma så kan Edwin oxå vara det!


Vi tog med snowracern och gick till en lekplats lite längre bort. Där kom solstrålarna fram en stund, såååå härligt :-)

Att man kan bli så glad för lite sol *hihi*


 

Vinter och sol, härlig kombo :-)


 

Whille och Edwin


 


 

Åter i skuggläge, men att åka snowracer är kul :-)


 

Att dra snowracern är oxå kul :-)


Efter en skön energiladdande promenad så är vi hemma igen. Grabbarna har käkat lite pepparkakor och tittar nu på Bilar 2. Edwins favvofilm ever :-D


Själv ska jag förbereda middagen som idag blir Cevapcici med klyftpotatis (för barnen) grönsaker och vitlökssås *mumma*

Av Grynisen - 17 januari 2013 12:14

Ja när man är hemma kan man passa på med sånna där tråkiga måsten.

Idag har jag städat ur hela kylskåpet. Tog ut all mat på altanen, sen in med alla hyllor och fack i badrummet för dusch och rengöring.

Kylskåpet tvättades ur med både Jif och Ajax Köksrent!

Trodde faktiskt inte att kylen var så smutsig som den var. Jag brukar torka hyllorna o se till att det är fräscht, men ett helt tomt kylskåp visade en annan sida ;-)

Nu är det iaf rent och fint igen!!!

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards